6 grudnia 2021 12:00
Info Polsound sp. z o.o Polsound sp. z o.o tel: +48 22 2041 100 www.polsound.pl

Czego nie wiesz o mikrofonach dynamicznych? Odkrywamy archiwum Shure i legendarny model Unidyne Model 55

Mikrofony dynamiczne, pojemnościowe, krawatowe to specjalność firmy Shure, która króluje na rynku pro audio od ponad 80 lat. Nic więc dziwnego, że producent wzbudza zainteresowanie muzyków, studiów nagrań oraz branży broadcast'owej. Chyba nie ma wśród realizatorów dźwięku osoby, która nie spotkała się lub pracowała na mikrofonach Shure. Tym bardziej ciekawe są kulisy powstawania sprzętu, a w archiwach tej firmy znajdują się tysiące skarbów do odkrycia...

W tej części pokażemy rozwój mikrofonów dynamicznych wykorzystujących technologię ruchomej cewki, które zdominowały dźwięk na żywo od lat 40-tych. 

w skrócie:

 

Czy wiesz, że?

Wczesny patent, być może pierwszy, na mikrofon dynamiczny z ruchomą cewką jest przypisywany niemieckiemu inżynierowi i przemysłowcowi Ernstowi Wernerowi von Siemensowi w 1877 roku. Poza założeniem firmy Siemens, która stała się gigantem przemysłowym, przypisuje mu się długą listę przełomowych wynalazków, które przyczyniły się do rozwoju technologii elektrycznej i komunikacyjnej. 

W przeciwieństwie do popularnych w tamtej epoce mikrofonów karbonowych, mikrofony z ruchomą cewką nie wymagały zewnętrznego zasilania. Oferowały dobrą jakość dźwięku, solidną trwałość i mogły obsługiwać bardzo wysokie poziomy ciśnienia akustycznego bez zniekształceń.       

FUN FACT: Istnieją dwa podstawowe typy przetworników dynamicznych – z ruchomą cewką lub z ruchomym przewodnikiem. Podczas gdy ten pierwszy jest używany w standardowych mikrofonach dynamicznych, takich jak SM57 czy SM7B, ten drugi jest stosowany w mniej popularnych mikrofonach wstęgowych. Oba mają stały magnes i oba są technicznie „dynamicznymi” mikrofonami.

 

[img:1]

 

Unidyne Model 55 - pierwszy mikrofon dynamiczny Shure z 1939


[img:4:R]Firma Shure wkroczyła w agresywną fazę rozwoju produktów wraz z zatrudnieniem głównego inżyniera Ralpha Glovera w 1933 roku oraz inżyniera ds. rozwoju akustyki Benjamina Baumzweigera (który później zmienił nazwisko na Bauer) w 1937 roku. Jednym z celów Bauera, oprócz wielu innych, było stworzenie jednokierunkowego mikrofonu wykorzystującego pojedynczy element.

W 1939 roku firma Shure wprowadziła na rynek swój pierwszy mikrofon dynamiczny z ruchomą cewką: wszechobecnie znany Unidyne Model 55, wraz z ruchomym przewodnikiem Streamliner Model 5. Unidyne był pierwszym na świecie jednoelementowym mikrofonem z ruchomą cewką o charakterystyce kardioidalnej; jego cena wynosiła 42,50 USD (817 USD dzisiaj).

Półkierunkowy Streamliner, przeznaczony do systemów nagłośnieniowych, przywoławczych i wywoławczych, był stosunkowo niedrogi – jego cena wynosiła 22 dolary (obecnie około 423 dolary). Jak głosi legenda firmy Shure, projektant Wesley Sharer zainspirował się grillem samochodu Oldsmobile Coupe Six z 1937 roku, gdy wymyślił Streamlinera.

Od momentu debiutu w kwietniu 1939 roku, mikrofon Unidyne nigdy nie wyszedł z produkcji, nawet w okresie wojny, kiedy większość możliwości produkcyjnych firmy została przeznaczona na produkty komunikacyjne dla sił alianckich. Niewielki Unidyne II Model 55S (S jak „small”- mały), znany czule jako „Elvis Mic”, jest znany na całym świecie. Mikrofon ten zadebiutował w 1951 roku i do dziś pozostaje stałym elementem linii produktów Shure. 

 

Mikrofony Shure podczas II Wojny Światowej

PISTONPHONE (zaginiony w akcji) Czy to urządzenie było zapowiedzią rozwoju Shure Unidyne I?

Oprócz produkcji mikrofonów na potrzeby II Wojny Światowej, Shure podjął się specjalnych projektów dla Sił Zbrojnych USA, włączając w to badania nad mikrofonami redukującymi szumy, słuchawkami do pracy na wysokościach oraz ulepszonymi mikrofonami nagłownymi. Jednym z tych projektów była produkcja tzw. tłokofonów (pistonphone), które służyły do dokładnej kalibracji i pomiarów akustycznych w terenie.

W 1938 roku, Glover i Bauer przedstawili na forum ASA – Amerykańskiego Towarzystwa Akustycznego referat zatytułowany „A Moving Coil Pistonphone for Measurement of Sound Field Pressures”.  Mechanizmem napędowym „pistonfonu” Glovera-Bauera była ruchoma cewka. Dowody w archiwach Shure’a potwierdzają, że poszukiwania Bauera z elementami ruchomej cewki sięgają roku jego zatrudnienia, czyli 1937. W 1939 roku, Shure wprowadził na rynek mikrofon Unidyne I Model 55 z ruchomą cewką, oparty na pracach Bauera. Przypadek? Mało prawdopodobne.

Dzisiaj, powyższe zdjęcie i dokument ASA Bauera są wszystkim, co pozostało po mikrofonie tłokowym Shure’a, który był produkowany na potrzeby działań wojennych.

 

Pierwszy mikrofon z ruchomą cewką Shure Model 55 Unidyne

W katalogu mikrofonów Shure z 1939 roku, w którym debiutował Model 55, znalazło się takie oto śmiałe stwierdzenie: „Oferuje najbardziej zaawansowane, najbardziej efektywne rozwiązanie problemów związanych z odbiorem dźwięku w systemach nagłośnieniowych, nadawczych i nagraniowych”.

Historia potwierdziła te słowa. Model 55 był pierwszym mikrofonem z ruchomą cewką, w którym zastosowano genialną koncepcję „Uniphase” opracowaną przez Bauera. Nie jest przesadą stwierdzenie, że od 1939 roku, Shure Unidyne I, II, lub III był wybierany jako mikrofon podczas większej liczby ważnych wydarzeń historycznych i rozrywkowych niż jakikolwiek inny mikrofon.

 

[img:3]

 

Unidyne I stał się rozpoznawany publicznie, co było rzadko osiągane przez jakikolwiek produkt z wyjątkiem butelki Coca-Coli. Model 55 i jego potomkowie byli obecni przed gwiazdami, politykami i konferansjerami przez ponad osiem dekad; obecni i sfotografowani podczas historycznych wydarzeń, takich jak przemówienie Martina Luthera Kinga Jr „I Have A Dream”, gafa na pierwszej stronie Chicago Tribune „Dewey Defeats Truman”, występ Elvisa Presleya, Frank Sinatra w erze Big Bandu, Mahatma Gandhi wygłaszający przemówienie polityczne, podpisanie traktatu pokojowego po II Wojnie Światowej na pancerniku Missouri, oraz występy w Gwiezdnych Wojnach.

Unidyne I jest bezsprzecznie ikoną, a oprócz uznania na całym świecie, ma swoje upragnione miejsce w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku jako doskonały przykład wzornictwa przemysłowego XX wieku.

 

Idealny mikrofon dla niedrogich systemów nagłośnieniowych, nagraniowych

Opisany w katalogu Shure z 1947 roku jako „idealny mikrofon dla niedrogich systemów nagłośnieniowych, nagraniowych, komunikacyjnych i podobnych instalacji”, model 52 z pół-kierunkową ruchomą cewką był jednym z zaledwie dwóch mikrofonów dynamicznych, które nie były wówczas modelami Unidyne. Drugim był Sonodyne Model 51. Mikrofony te, opisane jako pół-kierunkowe (gdzieś pomiędzy jednokierunkowymi a dookólnymi), były ekonomicznymi modelami w przystępnej cenie, sprzedawanymi za około połowę ceny Unidyne I Model 55.

W materiałach promocyjnych opisywano satynowe chromowane wykończenie i obudowę Econodyne jako „opływowe dla polepszenia parametrów akustycznych i nowoczesnego wyglądu”. Entuzjaści muzyki bluesowej bez wątpienia zauważą silne podobieństwo do mikrofonu Model 520, który zadebiutował w 1949 roku jako mikrofon nagłośnieniowy i komunikacyjny, zdobywając ostatecznie uznanie jako „Green Bullet”.

Poprzedzając zarówno Model 52, jak i Model 520, modele Model 50 „Rocket” z ruchomym przetwornikiem (wstęgowym) i Model 705A, oferowane szeroko w roku 1939, były pierwszymi, w których zastosowano tę konstrukcję obudowy. Dlaczego ta obudowa była stosowana w kilku modelach mikrofonów Shure? To proste: Shure posiadał odpowiednie wyposażenie, a różne typy przetworników łatwo mieściły się w obudowie.

 

Ile mikrofonów SM58 sprzedaje się każdego roku?

Modele dynamiczne z ruchomą cewką pozostają rdzeniem linii przewodowych mikrofonów Shure. SM58, wykorzystujący wkładkę Unidyne III i wprowadzony w 1966 roku, kontynuuje swoją trwającą dekady dominację na scenach muzycznych na całym świecie. „Ile mikrofonów SM58 sprzedaje się każdego roku?” to częste pytanie zadawane przez odwiedzających siedzibę firmy Shure. Choć ilość ta jest tajemnicą firmy, odpowiemy tak: „Jest to ogromna liczba”.

Historia mikrofonu Shure Unidyne Model 55

 

 

Przegląd: mikrofony dynamiczne i pojemnościowe Shure do studia i na scenę

więcej: www.shure.pl
Mikrofony Dynamiczne

Gdzie kupić?

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Shure rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz