Miksowanie utworów - czyli szersze i pełniej brzmiące miksy. (Porady eksperta)

Autor: Tomasz Wróblewski • 5 października 2021
5 października 2021 12:00
Tomasz Wróblewski 0dB.pl

Przestrzeń w muzyce, którą słyszymy z głośników stereo lub słuchawek jest pozorna. Odnosimy wrażenie, że obraz dźwiękowy znajduje się przed nami, podczas gdy w rzeczywistości nie ma tam żadnego fizycznego źródła dźwięku! Nasz słuch jest jednak skonstruowany tak, że jeśli do obu uszu dotrze ten sam sygnał o takim samym poziomie, częstotliwości podstawowej i składzie harmonicznym, to odbierzemy go jako znajdujący się dokładnie przed nami. W rzeczywistym świecie taka sytuacja idealnej symetrii zdarza się wyjątkowo rzadko, dlatego jej emulacja za pomocą głośników lub słuchawek jest tak sugestywna.

A jeśli sygnały docierające z obu głośników/przetworników słuchawek są podobne, ale nie identyczne? Wtedy nasz słuch interpretuje je jako obraz przestrzenny – czym większe różnice, tym szersza przestrzeń pozorna. Efekt tożsamości i zróżnicowania dźwięków dobiegających z obu kanałów stereo jest szeroko wykorzystywany do kształtowania obrazu przestrzennego we współczesnych miksach, a najlepiej kontrolować go za pomocą procesorów pracujących w trybie Mid-Side.

 

 

W swojej korzennej postaci są to dwa sygnały, przy czym Mid odtwarzany w kanale lewym i prawym w obu wypadkach jest taki sam. Dlatego będzie przez słuchaczy interpretowany jako znajdujący się dokładnie przed nimi. Z kolei Side, to są wszystkie te sygnały, które... nie są sygnałem Mid, czyli identycznym dla obu kanałów. Niekiedy nazywa się go różnicowym i nazwa ta dokładnie określa jego proweniencję. Co ciekawe, on też jest odtwarzany jednocześnie w kanale lewym i prawym, ale w jednym z nich ma odwróconą biegunowość. Darujmy sobie szczegółowe opisy, jak to oddziaływanie sygnału wspólnego i różnicowego pozwala nam wykreować przestrzeń w nagraniu. Dość powiedzieć, że ingerując w samą składową Side możemy dokonać z naszym miksem fantastycznych rzeczy.

Jest mnóstwo wtyczek, w których „pod maską” można znaleźć obróbkę w trybie Mid-Side, ale my to zrobimy samodzielnie, mając pełną kontrolę nad całym procesem. Przetwarzania tą metodą najlepiej dokonać na finalnym miksie, ale przed kompresją, korekcją i ogranicznikiem (limiterem). Naszym celem będzie uwypuklenie przestrzeni, nasycenie jej oraz skorygowanie problemów z wyrazistością miksu poprzez kontrolę niskich tonów w składowej Side.

 

[img:1]

 

Najbardziej efektywną pozycją wyjściową do zastosowania obróbki w trybie Mid-Side jest miks z wykorzystaniem stemów, czyli wstępnie zmiksowanych, głównych elementów aranżacji – bębnów, basu, partii harmonicznej, efektów itd. Mamy tu tego typu aranżację wykreowaną w programie Ableton Live.

 

[img:2]

 

Zaznaczamy wszystkie ślady, a ich wyjścia definiujemy jako Sends Only. Następnie tworzymy dwie ścieżki powrotne (Return Track), z których jedną nazywamy Mid, a drugą Side. Poziom wysyłek ze wszystkich kanałów na oba tory wysyłkowe ustawiamy na -6 dB. Teraz sygnały ze wszystkich ścieżek trafiają na sumę za pośrednictwem torów wysyłkowych.

 

[img:3]

 

Na obu powrotach, Mid i Side, umieszczamy bezpłatną wtyczkę Voxengo MSED, która pozwala na manipulację sygnałem w domenie przestrzennej. Na powrocie Mid aktywujemy funkcję Side Mute, a na powrocie Side – analogicznie – Mid Mute. Włączając w tryb solo powroty Mid i Side możemy usłyszeć oba elementy miksu po rozbiciu na tryb Mid-Side.

 

[img:4]


Skupimy się teraz na składowej różnicowej, czyli Side. Na torze powrotnym Side włączamy wtyczkę EQ Eight, która pozwoli nam ukształtować charakter brzmieniowy elementów przestrzennych. Filtrem górnoprzepustowym usuniemy częstotliwości poniżej 120 Hz, aby wyeliminować sygnały różnicowe dla niskich tonów.

 

[img:5]


Wyraźnie słyszymy, że bas stał się znacząco bardziej punktualny i wyrazisty. Idźmy więc dalej. Dodamy ciepła brzmieniowego poprzez szerokie podkreślenie 500 Hz i półkowe wyeksponowanie najwyższych częstotliwości. Włączając tor Side w tryb solo możemy też wyeliminować ewentualne problemy z częstotliwościami rezonansowymi.

 

[img:6]

 

Aby wprowadzone zmiany miały bardziej wyrazisty charakter, za korektorem EQ Eight włączymy kompresor. Wyłączamy Makeup, ustawiamy współczynnik kompresji na 4:1, atak taki, aby nie zgubić transjentów, czyli co najmniej 5 ms i krótki czas powrotu. Obniżamy próg kompresji i uważnie słuchamy, obserwując wskaźnik tłumienia. Zmniejszenie poziomu kompensujemy regulatorem Out.

 

[img:7]

 

Teraz już możemy posłuchać w całości, jaką różnicę wprowadziło, nomen omen, zastosowanie obróbki sygnału różnicowego. Podczas odsłuchu włączamy i wyłączamy korektor i kompresor aktywowane na torze Side. Jest czyściej, głębiej i cieplej, a bas jest zdecydowanie bardziej zwarty sonicznie. Aby to lepiej usłyszeć, włączymy na sumie limiter, zwiększając jego wzmocnienie aż do pojawienia się tłumienia rzędu 1 dB.

 

[img:8]

 

A teraz odrobina dźwiękowej magii. Przed korektorem w torze Side włączymy wtyczkę nasycenia – Saturator. Jego tryb pracy i wielkość wnoszonych harmonicznych musimy już ustawić samodzielnie. Jeśli chcecie wiedzieć, to właśnie ten zabieg jest głównym elementem wtyczek typu Soundgoodizer i innych.

 

Czytaj także

 

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz