Test: Sennheiser AVX 385 - opinia po 5 latach użytkowania

Idealne narzędzie dla reportera (recenzja po 5 latach użytkowania) Autor: Daniel Zimerman • 17 listopada 2020
Sennheiser AVX-835 SET-3-EU3.439 zł
17 listopada 2020 12:00
Daniel Zimerman INFOMUSIC.PL Dostarczył Aplauz Sp. z o.o Aplauz Sp. z o.o tel: +48 (22) 751 42 39 www.aplauzaudio.pl
  • Rozmiar odbiornika i łatwość obsługi
  • Jakość 24-bit/48 kHz, 20-20 kHz
  • Bezpieczne pasmo użytkowania
  • Trwałość i jakość materiałów
  • Czas pracy baterii i możliwość ładowania (live) za pomocą powerbank'a
  • Pewność i stabilność pracy
  • Możliwość rozbudowy o bodypack (nadajnik)
  • Możliwość płynnej regulacji gainu byłaby dobrym rozwiązaniem

Dokładnie pięć lat temu otrzymaliśmy przesyłkę z firmy Aplauz, dystrybutora Sennheiser w Polsce z napisem Sennheiser AVX. Każdy kamerzysta zna doskonale systemy bezprzewodowe serii G2 i G3, które w branży są standardem. Korzystaliśmy z nich przez wiele lat, jednak przyszedł czas na zmiany, które podyktowane były i wymogami w kwestii częstotliwości pracy urządzeń bezprzewodowych, i wygodą, i jakością naszej pracy. Postaram się opisać nasze pięcioletnie doświadczenia z tym zestawem i odpowiedzieć na pytanie: Czy Sennheiser AVX to zabawka czy profesjonalne narzędzie?

Tak się stało, że zestaw AVX-835 SET (nadajnik w postaci mikrofonu dynamicznego i odbiornika EKP) dotarł do nas krótko przed targami Musikmesse we Frankfurcie, na których chcieliśmy sprawdzić jego działanie w boju. Realizujemy kilkadziesiąt video podczas takich targów i musimy polegać na pewnych narzędziach, zwłaszcza w tak trudnych, czyt. głośnych warunkach hal targowych.  Zdarza się bowime często, że jest tak głośno, że żaden realizator nie śmiałby włączyć przycisku nagrywania - a trzeba pracować!  Jest to wyzwanie dla urządzeń rejestrujących i zarazem najlepszy sposób na praktyczny ich test. Szukaliśmy zatem urządzenia, które w tych warunkach może pracować i nas nie zawiedzie.

 

[img:4]

 

[img:8:R]Co do obsługi Sennheiser AVX można w zasadzie napisać w jednym zdaniu: urządzenie działa jak się je włączy oraz przestaje jak się je wyłączy. Banał, ale tak właśnie jest! Zarówno nadajnik jak i odbiornik automatycznie parują się, po kilku sekundach potwierdzając to zielona diodą. Jedyne co możemy zrobić to ustawić na odbiorniku poziom sygnału lub sprawdzić stan baterii. Na tym koniec. 

Gain control

Zanim przejdziemy do detali warto poruszyć temat gainu. Otóż profesjonalni realizatorzy dźwięku korzystają z urządzeń, które umożliwiają kontrolę nad poziomami rejestracji audio. Uwaga: nasz AVX nie posiada płynnej kontroli poziomu sygnału wejściowego, a jedynie czterostopniową skalę, wywołaną przyciskiem na odbiorniku. Zobrazuję to może poniższymi zdjęciami. Oznacza to, że jeśli nie mamy możliwości kontroli poziomów np. z kamery, to ustawianie na odbiorniku w trakcie rejestracji nagrania może być ryzykowne.

 

[img:1]

Zmiana poziomu sygnału, działa to skokowo, zatem jeśli pali się jedna dioda,
to następnym krokiem są 4 diody i najmocniejszy sygnał.

 

Sennheiser rozwiązuje tę kwestię inaczej - funkcją automatycznego dopasowania poziomu głośności (AGC - Automatic Gain Control). Czy to dobrze? Nasz operator podszedł do tego rozwiązania bardzo sceptycznie. Na początku.


Kolejnym, jak nie ważniejszym tematem jest sprawa częstotliwości

[img:13:R]Urządzenia bezprzewodowe komunikują się między sobą za pomocą fal radiowych. Aktualnie sieci komórkowe, cyfrowe multipleksy telewizyjne i inne wielkie koncerny doprowadziły do sytuacji, w której częstotliwości zarezerwowane do bezprzewodowej transmisji sygnałów audio są z roku na rok marginalizowane, przez co trzeba urządzenia przestrajać bądź kupować nowe. Polska, będąc członkiem Unii Europejskiej zobowiązała się w ramach "Dywidendy Cyfrowej" do przestrzegania tzw. dyrektywy harmonizacyjnej i pasmo 800 MHz stało się przedmiotem aukcji, która uwaga przyniosła budżetowi Państwa 9 miliardów złotych z tytułu sprzedaży licencji (na 10 lat). Oznacza to, że firmy, które wykupiły daną częśtotliwość mają na nią wyłączność i nikt nie może im tego zakłócić. 

Nie przestrzeganie może skończyć się sprawą sądową i wielkimi odszkodowaniami, więc należy używać wyłącznie urządzeń, które spełniają coraz bardziej wyśrubowane kryteria techniczne. 

Od czerwca 2020 mamy do wykorzystania pasma poniżej 694 MHz. Kluczowym parametrem przy wyborze systemów bezprzewodowych jest więc ile mikrofonów „wciśniemy” jednocześnie w pojedynczy kanał telewizyjny o szerokości 8 MHz. 

Sennheiser AVX pracuje w bezpiecznym (na dziś) zakresie darmowych częstotliwości 1.9 Ghz, z dala od telewizji naziemnych, telefonii komórkowej czy interfejsów WiFi, przez co mamy stabilne i szyfrowane połączenie wolne od "dropów" i innych zniekształceń sygnału. Co więcej, system automatycznie szuka najlepszej częstotliwości, bez udziału lub wiedzy użytkownika. Jeśli zostanie wykryty jakiś problem w sygnale, system zwiększa poziom napięcia na nadajniku do 250 mW, w celu rozwiązania problemu. Jakość transmisji to 24-bit/48 kHz, 20-20 kHz, szyfrowanie AES 256, latencja 19 ms. Z tym ostatnim parametrem nie zaobserwowaliśmy problemu. Wykonaliśmy setki, jak nie tysiące reportaży i nie odczuliśmy żadnego dyskomfortu przy synchronizacji ścieżek audio. 

Jak podaje producent ilość systemów AVX pracujących jednocześnie w tym samym miejscu jest ograniczona do ośmiu, zatem być może strzelamy sobie w stopę pisząc tę recenzję, ale trudno. Jest szansa, że nie wszyscy w to uwierzą :-)

 

Elementy systemu 

Sercem systemu jest małych rozmiarów odbiornik oraz nadajnik w postaci albo dynamicznego mikrofonu doręcznego, którego, nota bene, kapsuła może być wymienna w zależności od potrzeb albo body packa, do którego podłączymy np. mikrofon lavalier firmy Sennheiser. Odbiornik ma jeszcze jedną ciekawą cechę, mianowicie można nim obracać o 320 stopni, co pozwala lepiej dopasować go do setupu naszej kamery lub innego systemu. 

Odbiornik może być podłączony albo bezpośrednio do kamery za pomocą gniazda XLR lub za pomocą dołączonej do zestawu krótkiej przejściówki XLR - 1/8 TRS (mały jack). 

 

[img:2]

[img:6]

Wymienne kapsuły mikrofonu

[img:5]

Zestaw zawiera specjalną stopkę umożliwiającą podłączenie
do kamery oraz przejściówkę z XLR na min jack.                                                                 

 

Zasilanie i czas pracy 

Urządzenia zasilane są bateriami litowo jonowymi, które ładujemy za pomocą złącza USB z dowolnego źródła. W tym miejscu trzeba przywołać kilka cyfr. Mianowicie czas pracy i zasięg. Nadajnik jest w stanie pracować do 15 godzin, odbiornik to 4 godziny. Przetestowaliśmy to w wielogodzinnym boju na targach i jest to prawda. Jeśli chodzi o nadajnik w mikrofonie stresu nie mamy praktycznie żadnego, natomiast warto wyposażyć się w dodatkową "pastylkę" do odbiornika lub przygotować powerbank i ładować nawet w trakcie pracy. Kilka razy musieliśmy w ten sposób się ratować nie mając zamiennika baterii. Ważne jednak, że jest rozwiązanie.

 

[img:3]

 

[img:9:R]Wspomnieć trzeba, że oba urządzenia mają wskaźnik zużycia baterii, mikrofon wskazuje poziom baterii na małym LCD z czasem pracy, odbiornik po wciśnięciu czerwonego przycisku informuje ile procent i czasu mamy do dyspozycji. Idąc na skróty można przyjąć: 4 diody > 3h, 3 diody >2h, 2 diody > 1h, 1 dioda > 15min.  

Zasięg urządzeń testowaliśmy na otwartej i zamkniętej przestrzeni. Do normalnych reporterskich warunków pracy nie mamy zastrzeżeń. Zasięg do 40-50 metrów to wartość osiągalna bez problemu. 

 

Wrażenia z planu

Mikrofon wykorzystywany był do nagrania mowy, instrumentów takich jak perkusja, przesterowana gitara, fortepian oraz dźwięków pochodzący z dużych systemów nagłośnieniowych, gdzie poziom ciśnienia akustycznego jest ekstremalnie wysoki. W każdej przestrzeni nie zaobserwowaliśmy zniekształcenia dźwięku lub jego przesterowania.

 

[img:7]

 

System AGC ratuje wiele "szybkich" sytuacji, w których nie ma czasu na zabawę w ustawienia poziomów. W naszym przypadku wykorzystywaliśmy mikrofon raz artyście do wypowiedzi, raz przykładając do wzmacniacza, na którym muzyk gra. Jeśli nie ma na planie dźwiękowca, jest to rozwiązanie idealne. 

Poniżej przykład nagrań, podczas których, ze względu na przeraźliwy hałas na hali, nawet my nie słyszeliśmy o czym rozmówca mówi i co gra. Może to mało profesjonalne, ale Sennheiser AVX uratował sytuację nie raz.

 

Przykład ekstremalnie trudnych warunków akustycznych, w których Sennheiser AVX dał radę:

 

Jakość rejestrowanych śladów jest bez zarzutu. Dodatkowo ważny jest jeszcze jeden element - stabilność pracy. Korzystając z Sennheiser AVX nie mamy problemu z szukaniem wolnych częstotliwości. Taka sytuacja zdarza się bardzo często, zwłaszcza gdy na planie jest wiele ekip reporterskich, z których każda music znaleźć wolną częstotliwość do pracy. Podczas targów jest takich sytuacji mnóstwo. AVX daję ten komfort, że nie musimy się nad tym w ogóle zastanawiać. Włączamy i nagrywamy. To wszystko. 

 [img:10]

 

Na końcu jest... koniec :)

[img:11:R]System Sennheiser AVX w ciągu pięciu lat przeleciał już z nami pół świata, pomógł w rejestracji niezwykłych wywiadów ze znakomitymi gwiazdami estrady, podczas światowych targów branżowych oraz festiwali. Można śmiało powiedzieć, że inwestycja w Sennheiser AVX zwraca się wielokrotnie. Nasz operator nieco sceptyczny na początku, wykazuje wyraźne oznaki akceptacji, co w najprostszym przełożeniu oznacza - tak, AVX to profesjonalne narzędzie do pracy, nie zabawka! 

Na chwilę obecną nie ma aktualnie na rynku urządzenia o tak małych rozmiarach (odbiornik), tak prostego w użyciu, tak funkcjonalnego, tak trwałego i dobrze brzmiącego, w takiej cenie jak system Sennheiser AVX. 

My mieliśmy wielkie szczęście otrzymać system od firmy Aplauz, za co wielkie podziękowania. Z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że nie wyobrażamy sobie pracy już bez tego systemu. 

Produkt godny polecenia!  

Ocena: 5/5

 

Przykłady naszych realizacji:

Świetna reklamówka obrazujca sedno 

 

Warianty i ceny systemów Sennheiser AVX

 

[img:12]

Gdzie kupić?

Sennheiser Sennheiser www.sennheiser.pl

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Sennheiser rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz