Test: Neumann KH 120 A

Rafał Drewniany 29 października 2021, 14:00 Aplauz Sp. z o.o
Neumann KH 120 A2.800 zł (szt.)

[img:1:R]Zwykle kojarzymy firmę Neumann z wysokiej klasy studyjnymi mikrofonami pojemnościowymi, ale od wielu lat firma ta prezentuje również produkty z drugiego końca łańcucha sygnałowego, czyli studyjne monitory odsłuchowe. Prezentuje je dokładnie od momentu, kiedy grupa Sennheiser przejęła firmę Klein & Hummel.

Firmę z ponad 60-cio letnią tradycją w projektowaniu i produkcji wysokiej klasy odsłuchów studyjnych i systemów nagłośnieniowych. Przez ostatni miesiąc intensywnie korzystałem z monitorów Neumann KH 120 A, które dostarczyła mi firma Aplauz Audio z Warszawy. Z żalem je odsyłam i nadzieją, że niebawem zdobędę własne egzemplarze.

Nazywam się Rafał Drewniany jestem realizatorem nagrań w DTS Studio oraz założycielem i producentem nagrań w wytwórni Immersive Sound Records, która właśnie debiutuje swoją pierwszą płytą Astor Piazzolla - Centenario.

Na płycie grają nominowani w tym roku do nagrody Fryderyka: Klaudiusz Baran oraz Michał Nagy. Towarzyszy im również Tarnowska Orkiestra Kameralna. Płyty możecie posłuchać w serwisach stramingowych oraz na stronie wydawnictwa www.immersivesound.org.  Album dostępny jest w wersji CD i winylowej.

 

[img:2]

 

Prezentowane monitory występują w dwóch wersjach. Symbolem A oznaczona  jest wersja analogowa, a symbolem D wersja wyposażona w przetworniki cyfrowo analogowe akceptujące sygnał w formacie AES3 i SPDiF.

W wersji cyfrowej wejścia audio zrealizowano na złączach BNC. Dodatkowo monitory te  posiadają wbudowaną linię opóźniającą, która pozwala wyrównać czasowo sygnały  podczas realizacji video czy w sytuacji kiedy zestawy głośnikowe ustawione są w różnych odległościach od słuchacza. Dotyczy to zwykle systemów wielokanałowych.

 

[img:3]

 

Do testów otrzymałem analogową wersję KH120A. Już pierwsze wrażenie  jak przystało na produkt Neumanna jest bardzo dobre. Zestawy są ciężkie, solidnie wykonane, jakość użytych materiałów, ich spasowanie i wykończenie jest świetna. W komplecie znajduje przewód zasilający oraz skrócona wersja instrukcji obsługi.

 

[img:4]

 

Szczerze polecam przeczytanie znajdującej się na stronie producenta pełnej wersji instrukcji,  ponieważ zawiera nie tylko informacje techniczne na temat samych monitorów ale też bardzo dokładne  informacje na temat pozycjonowania urządzeń w pomieszczeniu odsłuchowym. Jest to o tyle ważne że monitory kh 120 są wyposażone w korekcję  pozwalającą dopasować ich brzmienie do różnych pomieszczeń i do różnego rodzaju zastosowań.

 

[img:5]

 

W instrukcji podane są konkretne wartości jakie należy ustawić w zależności od zastanych warunków akustycznych pomieszczenia. instrukcja informuje również, że ze względu na możliwą filtrację grzebieniową w zakresie niskich częstotliwości odległość od ściany za monitorami nie powinna zawierać się w przedziale od 80 cm do 2m. Należy unikać tych odległości również w odniesieniu do ścian bocznych i sufitu. Monitory te mogą pracować jako odsłuchy bliskiego pola w standardowych systemach stereo ale również jako element systemu wielokanałowego na przykład jako monitory tylne.

 

[img:6]

 

KH 120 to dwudrożny monitor pracujący w systemie bi-amp z dwoma wzmacniaczami klasy AB (80 W każdy). Monitory są ekranowane magnetycznie i wyposażone są w zabezpieczenia termiczne. Konstrukcja ta została opracowana zgodnie z filozofią Neumanna dotyczącą tworzenia głośników monitorowych. Jak podkreśla producent każdy jej element jest konsekwencją tej filozofii. Żadna część nie została tutaj umieszczona bez powodu a wszystkie razem mają zapewnić czysty i naturalny dźwięk. Co w mojej opinii udaje ię w 100%. O niektórych rozwiązaniach producent wspomina - jak na przykład krzywizny obudowy, które zmniejszają dyfrakcję dźwięku, czy przetwornik niskotonowy o bardzo niskich wartościach zniekształceń harmonicznych. Inne z kolei pozostają tajemnicą firmy.

 

[img:7]

 

Z przodu urządzenia znajduje się głośnik wysokotonowy umieszczony wewnątrz eliptycznego falowodu, zapewniającego szeroką dyspersję dźwięku w poziomie i wąska w pionie. Poruszając się w trakcie odtwarzania między głośnikami nie zauważyłem znaczących różnic w brzmieniu co chociażby ułatwia kilku osobom równoczesną pracę nad materiałem muzycznym. Z kolei wąska dyspersja w pionie zapewnia redukcję wczesnych odbić od biurka czy stołu mikserskiego.

 

[img:8]

 

Poniżej znajduje się kompozytowy głośnik niskotonowy, którego specjalna konstrukcja ma zapewniać niskie zniekształcenia harmoniczne zwłaszcza przy dużych wychyleniach i wysokim poziomie dźwięku. Głośniki standardowo zabezpieczone są metalowym grillem.

 

[img:10]

 

Z przodu obudowy znajduje się również logo Neumanna, które świeci na biało gdy głośnik jest włączony i gotowy do pracy, a miga na czerwono jeśli aktywny jest system ochrony głośnika lub brak jest podłączonego prawidłowego sygnału cyfrowego. Na samym dole znajdują się wyloty dwóch portów bass reflex.

 

[img:9]

 

Z tyłu obudowy znajdziemy włącznik/wyłącznik zasilania, obok niego gniazdo sieciowe z uziemieniem ochronnym oraz wejście sygnałowe z gniazdem XLR. Obok niego znajdują się cztery dwupozycyjne przełączniki DIP. Pierwszy z nich włącza/wyłącza logo Neumann z przodu obudowy, drugi pozwala je przyciemnić, trzeci nie ma w tym momencie przypisanej żadnej funkcji a czwarty umożliwia odcięcie masy w przypadku pojawienia się zakłóceń.

 

[img:11]

 

Na górze umiejscowiono wspomniane już czteropozycyjne korektory barwy, odpowiedzialne odpowiednio za niskie, średnie i wysokie częstotliwości. Poza kontrolą oczywistą kontrolą brzmienia rozwiązanie to zapewnia szybkie dopasowanie i powtarzalność ustawień w rozwiązaniach mobilnych. Obok nich znajduje się regulacja poziomu wyjściowego. 94, 100, 108 i 111 dB SPL w odległości 1m od zestawów przy czułości wejściowej 0 dBu oraz właśnie regulacja wzmocnienia -15 do 0 dB.

Całość urządzenia znajduje się w solidnej aluminiowej obudowie, która dobrze chroni elementy wewnętrzne, zapewnia brak rezonansów i.jest właściwie jednym dużym radiatorem, który zapewnia doskonałe rozpraszanie ciepła.

 

[img:12]

 Podsumowanie

Używałem monitorów Neumanna w różnych sytuacjach, zarówno podczas nagrań studyjnych, w czasie sesji wyjazdowych, jako monitory podczas realizacji video i oczywiście także jako monitory bliskiego pola podczas miksowania. Preferencje brzmieniowe są sprawą indywidualną i podczas takiej prezentacji trudno jest przekazać wrażenia dźwiękowe. Mnie bez wątpienia bardzo przypadła do gustu płaska charakterystyka brzmieniowa, łatwość z jaką te małe w końcu monitory odtwarzają niskie częstotliwości, wyraźna ale nie przesadzona średnica i czysta bardzo szczegółowa, ale nie męcząca góra. Szeroki “sweet spot” jak wspominałem przydaje się chociażby jeśli z monitorów korzystają równocześnie 2-3 osoby.  Możliwości dopasowania brzmienia w zależności od ustawienia monitorów są bardzo duże, i przypomnę - znakomicie opisane w instrukcji. A na dodatek przy wszystkich swoich zaletach są również bardzo kompaktowe i mobilne, co akurat dla mnie ma bardzo duże znaczenie.

Być może jak mało do którego urządzenia do KH120A może pasować określenie “uniwersalne”. Ale w bardzo pozytywnym znaczeniu. Są to monitory, którym w kwestii brzmieniowej absolutnie można zaufać. W tych sytuacjach do których są predestynowane sprawdzą się w 100%.

 

Specyfikacja techniczna Neumann KH 120 A:

 
  • Pasmo przenoszenia częstotliwości w polu swobodnym ±6 dB: 46 Hz – 24 kHz
  • Pasmo przenoszenia częstotliwości w polu swobodnym ±3 dB: 52 Hz – 21 kHz
  • Odchylenie liniowości częstotliwości w polu swobodnym między 100 Hz a 10 kHz: ± 1.0 dB
  • Dokładność reprodukcji od 100 Hz do 10 kHz: 100%, 80%, 50% produkowanych głośników: ±0.97; ±0.40; ±0.23 dB
  • Samoczynnie generowany szum w odległości 10 cm (przy wzmocnieniu wejściowym ustawionym na 100 dB SPL dla 0 dBu): <20 dB(A) SPL
  • Wyjście sinusoidalne o THD < 0.5 % przy 1 m w połowie przestrzeni: 95 dB SPL (>120 Hz).
  • Maks. SPL w połowie przestrzeni przy 3% THD przy 1 m (uśrednione w zakresie częstotliwości od 100 Hz do 6 kHz): 111.1 dB SPL
  • Maks. SPL w pełnej przestrzeni przy 3% THD w odległości 1 m (uśrednionej pomiędzy 100 Hz a 6 kHz): 105.1 dB SPL
  • Wydajność basu: Maks. SPL w połowie przestrzeni przy 3% THD w odległości 1 m (uśrednionej między 50 Hz a 100 Hz): 104.8 dB SPL
  • Maks. krótkotrwałe SPL z ważonym szumem IEC (IEC 60268-5) w odległości 1 m, w typowych warunkach odsłuchowych: 107 dB(C) SPL
  • Maks. krótkotrwałe SPL z materiałem muzycznym na 2.3 m w typowych warunkach odsłuchowych (para / pełny zakres): 97 dB(C) SPL
  • Maks. krótkotrwałe SPL z materiałem muzycznym na 2.3 m, w typowych warunkach odsłuchowych (para z subwooferem): 104 dB(C) SPL
  • Maks. długotrwały SPL z szumem różowym na 2.3 m, w typowych warunkach odsłuchowych (pojedyncze / para w pełnym zakresie): 88 / 93 dB(C) SPL
  • Maks. długotrwały SPL z szumem różowym na 2.3 m, w typowych warunkach odsłuchowych (pojedyncze / para z subwooferem): 89 / 94 dB(C) SPL
  • Wejście(-a) analogowe: XLR: analogowe, elektronicznie zbalansowane
  • Impedancja wejścia analogowego: 10k omów w pozycji 94/108 dB SPL przy 1 m; 20k omów w pozycji 100/114 dB SPL przy 1 m
  • Maks. poziom wejściowy: +24 dBu
  • Współczynnik tłumienia sygnału współbieżnego (CMRR): >56 dB @ 15kHz
  • Regulacja wzmocnienia wejściowego (czułość): od 0 dB do -15 dB
  • Regulacja poziomu wyjściowego (poziom wyjściowy dla 1 m w oparciu o poziom wejściowy 0 dBu): 94; 100; 108; 114 dB SPL
  • Konstrukcja sterownika: Analogowy; aktywny
  • Częstotliwość zwrotnicy: 2.0 kHz
  • Nachylenie zwrotnicy: 24 dB/oct; 4. rząd
  • Korekcja: Bass: 0; -2.5; -5; -7.5 dB
  • Korekcja: Niski-środek: 0; -1.5; -3; -4.5 dB
  • Korekcja: Treble: +1; 0; -1; -2 dB
  • Obwody ochronne: Niezależne ograniczniki temperatury dla głośnika niskotonowego, głośnika wysokotonowego. Głośnik niskotonowy z miękkim klipem i ogranicznikami skoków. Przegrzanie wzmacniacza.
  • Filtr infradźwiękowy: częstotliwość; nachylenie: 30 Hz; 6 dB/Oct.
  • Wyświetlacz: Limiter / Clip / Błędy / Ochrona / Boot Mute / Shut Dwon Mute: logo Neumann’a „Czerwone”
  • Jasność wyświetlacza: Biały: włączony/ściemniony/wyłączony;
  • Moc wyjściowa wzmacniacza niskotonowego (THD+N z wyłączonym limiterem: 10%): 80 W
  • Moc wyjściowa wzmacniacza wysokotonowego (THD+N z wyłączonym limiterem: 10%): 80 W
  • Moc wyjściowa wzmacniacza niskotonowego (THD+N z wyłączonym limiterem: 0.1%): 50 W
  • Moc wyjściowa wzmacniacza wysokotonowego (THD+N z wyłączonym limiterem: 0.1%): 50 W
  • Zasilacz sieciowy: napięcie wejściowe; częstotliwość: 100-240V; 50/60 Hz
  • Pobór mocy (230 V / 100 V): W stanie spoczynku: 20 W
  • Pobór mocy (230 V / 100 V): Pełna moc wyjściowa: 200 W
  • Prąd rozruchowy (szczytowy): 20 A
  • Materiał obudowy: Aluminium
  • Wykończenie powierzchni obudowy; kolor (przód / tył): Malowany; metaliczny antracyt (RAL 7021)
  • Warunki pracy: +10° C do +40° C (+50° F do +104° F); <75% RH; bez kondensacji
  • Warunki transportu/magazynowania: -25° C do +70° C (-13° F do 158° F); <90% RH, bez kondensacji
  • Głośnik niskotonowy: 130 mm (5.25″) ekranowany magnetycznie z czarną metalową kratką ochronną
  • Głośnik wysokotonowy: 25 mm (1″) z zabezpieczającą czarną metalową kratką
  • Punkty montażowe: 2 wkładki gwintowe M8 z odstępem 70 mm na tylnym panelu; głębokość gwintu 15 mm (5/8″)
  • Wymiary produktu (wys. x szer. x gł.): 277 x 182 x 220 mm
  • Masa produktu: 6.4 kg
  • Wymiary opakowania (wys. x szer. x gł.): 415 x 365 x 280 mm
  • Masa opakowania: 8.4 kg

 

Gdzie kupić?

Neumann Neumann www.neumann.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Neumann rozwiń listę sklepów

Copyright © INFOMUSIC 2018

Szanowny Czytelniku

Chcemy dostarczyć Ci najlepszych możliwych wrażeń płynących z użytkowania serwisu, dlatego potrzebujemy Twojej zgody na lepsze dopasowanie treści reklamowych do Twoich zainteresowań. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy nasz użytkownik wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności opisującą sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. Pozostając na stronie akceptujesz jej postanowienia.

Przejdź do serwisu Nie teraz