Test: Neumann KH 120 A

Autor: Rafał Drewniany • 29 października 2021
Neumann KH 120 A2.800 zł (szt.)
29 października 2021 14:00
Rafał Drewniany DTS Studio Dostarczył Aplauz Sp. z o.o Aplauz Sp. z o.o tel: +48 (22) 751 42 39 www.aplauzaudio.pl

[img:1:R]Zwykle kojarzymy firmę Neumann z wysokiej klasy studyjnymi mikrofonami pojemnościowymi, ale od wielu lat firma ta prezentuje również produkty z drugiego końca łańcucha sygnałowego, czyli studyjne monitory odsłuchowe. Prezentuje je dokładnie od momentu, kiedy grupa Sennheiser przejęła firmę Klein & Hummel.

Firmę z ponad 60-cio letnią tradycją w projektowaniu i produkcji wysokiej klasy odsłuchów studyjnych i systemów nagłośnieniowych. Przez ostatni miesiąc intensywnie korzystałem z monitorów Neumann KH 120 A, które dostarczyła mi firma Aplauz Audio z Warszawy. Z żalem je odsyłam i nadzieją, że niebawem zdobędę własne egzemplarze.

Nazywam się Rafał Drewniany jestem realizatorem nagrań w DTS Studio oraz założycielem i producentem nagrań w wytwórni Immersive Sound Records, która właśnie debiutuje swoją pierwszą płytą Astor Piazzolla - Centenario.

Na płycie grają nominowani w tym roku do nagrody Fryderyka: Klaudiusz Baran oraz Michał Nagy. Towarzyszy im również Tarnowska Orkiestra Kameralna. Płyty możecie posłuchać w serwisach stramingowych oraz na stronie wydawnictwa www.immersivesound.org.  Album dostępny jest w wersji CD i winylowej.

 

[img:2]

 

Prezentowane monitory występują w dwóch wersjach. Symbolem A oznaczona  jest wersja analogowa, a symbolem D wersja wyposażona w przetworniki cyfrowo analogowe akceptujące sygnał w formacie AES3 i SPDiF.

W wersji cyfrowej wejścia audio zrealizowano na złączach BNC. Dodatkowo monitory te  posiadają wbudowaną linię opóźniającą, która pozwala wyrównać czasowo sygnały  podczas realizacji video czy w sytuacji kiedy zestawy głośnikowe ustawione są w różnych odległościach od słuchacza. Dotyczy to zwykle systemów wielokanałowych.

 

[img:3]

 

Do testów otrzymałem analogową wersję KH120A. Już pierwsze wrażenie  jak przystało na produkt Neumanna jest bardzo dobre. Zestawy są ciężkie, solidnie wykonane, jakość użytych materiałów, ich spasowanie i wykończenie jest świetna. W komplecie znajduje przewód zasilający oraz skrócona wersja instrukcji obsługi.

 

[img:4]

 

Szczerze polecam przeczytanie znajdującej się na stronie producenta pełnej wersji instrukcji,  ponieważ zawiera nie tylko informacje techniczne na temat samych monitorów ale też bardzo dokładne  informacje na temat pozycjonowania urządzeń w pomieszczeniu odsłuchowym. Jest to o tyle ważne że monitory kh 120 są wyposażone w korekcję  pozwalającą dopasować ich brzmienie do różnych pomieszczeń i do różnego rodzaju zastosowań.

 

[img:5]

 

W instrukcji podane są konkretne wartości jakie należy ustawić w zależności od zastanych warunków akustycznych pomieszczenia. instrukcja informuje również, że ze względu na możliwą filtrację grzebieniową w zakresie niskich częstotliwości odległość od ściany za monitorami nie powinna zawierać się w przedziale od 80 cm do 2m. Należy unikać tych odległości również w odniesieniu do ścian bocznych i sufitu. Monitory te mogą pracować jako odsłuchy bliskiego pola w standardowych systemach stereo ale również jako element systemu wielokanałowego na przykład jako monitory tylne.

 

[img:6]

 

KH 120 to dwudrożny monitor pracujący w systemie bi-amp z dwoma wzmacniaczami klasy AB (80 W każdy). Monitory są ekranowane magnetycznie i wyposażone są w zabezpieczenia termiczne. Konstrukcja ta została opracowana zgodnie z filozofią Neumanna dotyczącą tworzenia głośników monitorowych. Jak podkreśla producent każdy jej element jest konsekwencją tej filozofii. Żadna część nie została tutaj umieszczona bez powodu a wszystkie razem mają zapewnić czysty i naturalny dźwięk. Co w mojej opinii udaje ię w 100%. O niektórych rozwiązaniach producent wspomina - jak na przykład krzywizny obudowy, które zmniejszają dyfrakcję dźwięku, czy przetwornik niskotonowy o bardzo niskich wartościach zniekształceń harmonicznych. Inne z kolei pozostają tajemnicą firmy.

 

[img:7]

 

Z przodu urządzenia znajduje się głośnik wysokotonowy umieszczony wewnątrz eliptycznego falowodu, zapewniającego szeroką dyspersję dźwięku w poziomie i wąska w pionie. Poruszając się w trakcie odtwarzania między głośnikami nie zauważyłem znaczących różnic w brzmieniu co chociażby ułatwia kilku osobom równoczesną pracę nad materiałem muzycznym. Z kolei wąska dyspersja w pionie zapewnia redukcję wczesnych odbić od biurka czy stołu mikserskiego.

 

[img:8]

 

Poniżej znajduje się kompozytowy głośnik niskotonowy, którego specjalna konstrukcja ma zapewniać niskie zniekształcenia harmoniczne zwłaszcza przy dużych wychyleniach i wysokim poziomie dźwięku. Głośniki standardowo zabezpieczone są metalowym grillem.

 

[img:10]

 

Z przodu obudowy znajduje się również logo Neumanna, które świeci na biało gdy głośnik jest włączony i gotowy do pracy, a miga na czerwono jeśli aktywny jest system ochrony głośnika lub brak jest podłączonego prawidłowego sygnału cyfrowego. Na samym dole znajdują się wyloty dwóch portów bass reflex.

 

[img:9]

 

Z tyłu obudowy znajdziemy włącznik/wyłącznik zasilania, obok niego gniazdo sieciowe z uziemieniem ochronnym oraz wejście sygnałowe z gniazdem XLR. Obok niego znajdują się cztery dwupozycyjne przełączniki DIP. Pierwszy z nich włącza/wyłącza logo Neumann z przodu obudowy, drugi pozwala je przyciemnić, trzeci nie ma w tym momencie przypisanej żadnej funkcji a czwarty umożliwia odcięcie masy w przypadku pojawienia się zakłóceń.

 

[img:11]

 

Na górze umiejscowiono wspomniane już czteropozycyjne korektory barwy, odpowiedzialne odpowiednio za niskie, średnie i wysokie częstotliwości. Poza kontrolą oczywistą kontrolą brzmienia rozwiązanie to zapewnia szybkie dopasowanie i powtarzalność ustawień w rozwiązaniach mobilnych. Obok nich znajduje się regulacja poziomu wyjściowego. 94, 100, 108 i 111 dB SPL w odległości 1m od zestawów przy czułości wejściowej 0 dBu oraz właśnie regulacja wzmocnienia -15 do 0 dB.

Całość urządzenia znajduje się w solidnej aluminiowej obudowie, która dobrze chroni elementy wewnętrzne, zapewnia brak rezonansów i.jest właściwie jednym dużym radiatorem, który zapewnia doskonałe rozpraszanie ciepła.

 

[img:12]

 Podsumowanie

Używałem monitorów Neumanna w różnych sytuacjach, zarówno podczas nagrań studyjnych, w czasie sesji wyjazdowych, jako monitory podczas realizacji video i oczywiście także jako monitory bliskiego pola podczas miksowania. Preferencje brzmieniowe są sprawą indywidualną i podczas takiej prezentacji trudno jest przekazać wrażenia dźwiękowe. Mnie bez wątpienia bardzo przypadła do gustu płaska charakterystyka brzmieniowa, łatwość z jaką te małe w końcu monitory odtwarzają niskie częstotliwości, wyraźna ale nie przesadzona średnica i czysta bardzo szczegółowa, ale nie męcząca góra. Szeroki “sweet spot” jak wspominałem przydaje się chociażby jeśli z monitorów korzystają równocześnie 2-3 osoby.  Możliwości dopasowania brzmienia w zależności od ustawienia monitorów są bardzo duże, i przypomnę - znakomicie opisane w instrukcji. A na dodatek przy wszystkich swoich zaletach są również bardzo kompaktowe i mobilne, co akurat dla mnie ma bardzo duże znaczenie.

Być może jak mało do którego urządzenia do KH120A może pasować określenie “uniwersalne”. Ale w bardzo pozytywnym znaczeniu. Są to monitory, którym w kwestii brzmieniowej absolutnie można zaufać. W tych sytuacjach do których są predestynowane sprawdzą się w 100%.

 

Specyfikacja techniczna Neumann KH 120 A:

 
  • Pasmo przenoszenia częstotliwości w polu swobodnym ±6 dB: 46 Hz – 24 kHz
  • Pasmo przenoszenia częstotliwości w polu swobodnym ±3 dB: 52 Hz – 21 kHz
  • Odchylenie liniowości częstotliwości w polu swobodnym między 100 Hz a 10 kHz: ± 1.0 dB
  • Dokładność reprodukcji od 100 Hz do 10 kHz: 100%, 80%, 50% produkowanych głośników: ±0.97; ±0.40; ±0.23 dB
  • Samoczynnie generowany szum w odległości 10 cm (przy wzmocnieniu wejściowym ustawionym na 100 dB SPL dla 0 dBu): <20 dB(A) SPL
  • Wyjście sinusoidalne o THD < 0.5 % przy 1 m w połowie przestrzeni: 95 dB SPL (>120 Hz).
  • Maks. SPL w połowie przestrzeni przy 3% THD przy 1 m (uśrednione w zakresie częstotliwości od 100 Hz do 6 kHz): 111.1 dB SPL
  • Maks. SPL w pełnej przestrzeni przy 3% THD w odległości 1 m (uśrednionej pomiędzy 100 Hz a 6 kHz): 105.1 dB SPL
  • Wydajność basu: Maks. SPL w połowie przestrzeni przy 3% THD w odległości 1 m (uśrednionej między 50 Hz a 100 Hz): 104.8 dB SPL
  • Maks. krótkotrwałe SPL z ważonym szumem IEC (IEC 60268-5) w odległości 1 m, w typowych warunkach odsłuchowych: 107 dB(C) SPL
  • Maks. krótkotrwałe SPL z materiałem muzycznym na 2.3 m w typowych warunkach odsłuchowych (para / pełny zakres): 97 dB(C) SPL
  • Maks. krótkotrwałe SPL z materiałem muzycznym na 2.3 m, w typowych warunkach odsłuchowych (para z subwooferem): 104 dB(C) SPL
  • Maks. długotrwały SPL z szumem różowym na 2.3 m, w typowych warunkach odsłuchowych (pojedyncze / para w pełnym zakresie): 88 / 93 dB(C) SPL
  • Maks. długotrwały SPL z szumem różowym na 2.3 m, w typowych warunkach odsłuchowych (pojedyncze / para z subwooferem): 89 / 94 dB(C) SPL
  • Wejście(-a) analogowe: XLR: analogowe, elektronicznie zbalansowane
  • Impedancja wejścia analogowego: 10k omów w pozycji 94/108 dB SPL przy 1 m; 20k omów w pozycji 100/114 dB SPL przy 1 m
  • Maks. poziom wejściowy: +24 dBu
  • Współczynnik tłumienia sygnału współbieżnego (CMRR): >56 dB @ 15kHz
  • Regulacja wzmocnienia wejściowego (czułość): od 0 dB do -15 dB
  • Regulacja poziomu wyjściowego (poziom wyjściowy dla 1 m w oparciu o poziom wejściowy 0 dBu): 94; 100; 108; 114 dB SPL
  • Konstrukcja sterownika: Analogowy; aktywny
  • Częstotliwość zwrotnicy: 2.0 kHz
  • Nachylenie zwrotnicy: 24 dB/oct; 4. rząd
  • Korekcja: Bass: 0; -2.5; -5; -7.5 dB
  • Korekcja: Niski-środek: 0; -1.5; -3; -4.5 dB
  • Korekcja: Treble: +1; 0; -1; -2 dB
  • Obwody ochronne: Niezależne ograniczniki temperatury dla głośnika niskotonowego, głośnika wysokotonowego. Głośnik niskotonowy z miękkim klipem i ogranicznikami skoków. Przegrzanie wzmacniacza.
  • Filtr infradźwiękowy: częstotliwość; nachylenie: 30 Hz; 6 dB/Oct.
  • Wyświetlacz: Limiter / Clip / Błędy / Ochrona / Boot Mute / Shut Dwon Mute: logo Neumann’a „Czerwone”
  • Jasność wyświetlacza: Biały: włączony/ściemniony/wyłączony;
  • Moc wyjściowa wzmacniacza niskotonowego (THD+N z wyłączonym limiterem: 10%): 80 W
  • Moc wyjściowa wzmacniacza wysokotonowego (THD+N z wyłączonym limiterem: 10%): 80 W
  • Moc wyjściowa wzmacniacza niskotonowego (THD+N z wyłączonym limiterem: 0.1%): 50 W
  • Moc wyjściowa wzmacniacza wysokotonowego (THD+N z wyłączonym limiterem: 0.1%): 50 W
  • Zasilacz sieciowy: napięcie wejściowe; częstotliwość: 100-240V; 50/60 Hz
  • Pobór mocy (230 V / 100 V): W stanie spoczynku: 20 W
  • Pobór mocy (230 V / 100 V): Pełna moc wyjściowa: 200 W
  • Prąd rozruchowy (szczytowy): 20 A
  • Materiał obudowy: Aluminium
  • Wykończenie powierzchni obudowy; kolor (przód / tył): Malowany; metaliczny antracyt (RAL 7021)
  • Warunki pracy: +10° C do +40° C (+50° F do +104° F); <75% RH; bez kondensacji
  • Warunki transportu/magazynowania: -25° C do +70° C (-13° F do 158° F); <90% RH, bez kondensacji
  • Głośnik niskotonowy: 130 mm (5.25″) ekranowany magnetycznie z czarną metalową kratką ochronną
  • Głośnik wysokotonowy: 25 mm (1″) z zabezpieczającą czarną metalową kratką
  • Punkty montażowe: 2 wkładki gwintowe M8 z odstępem 70 mm na tylnym panelu; głębokość gwintu 15 mm (5/8″)
  • Wymiary produktu (wys. x szer. x gł.): 277 x 182 x 220 mm
  • Masa produktu: 6.4 kg
  • Wymiary opakowania (wys. x szer. x gł.): 415 x 365 x 280 mm
  • Masa opakowania: 8.4 kg

 

Gdzie kupić?

Neumann Neumann www.neumann.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > Neumann rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz