WYWIAD: Daniel Bigaj - Behringer X32 okiem realizatora dźwięku

23 marca 2017
23 marca 2017 13:00

Konsoleta Behringer X32 cieszy się wciąż rosnącą popularnością, o czym najlepiej świadczy fakt, że używa jej coraz więcej profesjonalnych realizatorów. Mieliśmy okazję porozmawiać z Danielem Bigajem - realizatorem zespołu Akurat, który opowiedział nam o najważniejszych cechach X32. 

Jak wyglądały Twoje początki z realizacją dźwięku. Skąd wzięło się to zainteresowanie?

Daniel Bigaj: Początki nie były jakoś specjalnie oryginalne. W czasach mojej młodości, czyli w pierwszej połowie lat dziewięćdziesiątych, grało się po salkach, piwnicach, garażach lub domach kultury, gdzie sprzęt był po prostu słaby. Kiedy słuchałem zespołów z kaset czy płyt, zastanawiałem się dlaczego w tych wszystkich salkach nie brzmi to tak fajnie, jak na owych nagraniach. Grzebałem w Vermonach, LDMach, powermikserach, żeby zbliżyć się do tych brzmień. Kiedy odkryłem, że nagłośnić można nie tylko wokal, ale też stopę i gitarę, zacząłem coś z tego pojmować. Z czasem trafiałem na coraz lepszy sprzęt oraz nabyłem coraz więcej wiedzy, głównie praktycznej. Domy kultury, robienie koncertów w knajpach, pierwsze nagrania. W końcu tak się wciągnąłem, że nie wiem, kiedy minęło dwadzieścia lat i znajduję się w miejscu, w którym jestem.

 

Jak przebiega współpraca z zespołem Akurat i czy jesteś na stałe związany z jakąś inną grupą?

Współpraca z grupą Akurat to wspaniała przygoda; nawiązane przyjaźnie, tysiące kilometrów razem i mnóstwo wspaniałych historii. Pracujemy razem od kilku lat i bardzo sobie to cenię. Akurat nie jest jedynym zespołem, z którym na stałe w chwili obecnej pracuję. Koniec Świata to band, z którym współpracę nawiązałem jeszcze przed Akurat, to mocno rockendrollowy zespół, hehe. W chwili obecnej wyruszam na trasę z Percivalem historycznym - 14 koncertów w największych miastach naszego kraju.

 

Masz jakąś ciekawą anegdotę odnośnie zespołu?

Anegdoty mogłyby złożyć się na długą książkę, ale z pewnością wielu z nich nie mógłbym opublikować. Ale skoro już padło takie pytanie, to może przytoczę jakąś krótką, śmieszną historyjkę związaną ze sprzętem. Zawsze wcześniej kontaktuję się z firmami nagłośnieniowymi, żeby ustalić sprzęt na dany koncert. Pewnego razu okazało się, że panowie mają tylko 01V96. Ku ich zaskoczeniu zgodziłem się, znam ten mikser na wylot. Przez trzy lata praktycznie co weekend robiłem na nim monitory w pewnym znanym krakowskim lokalu, gdzie z boku sceny nie było miejsca na LS9, a co dopiero na M7CL. Czasem w różnych festiwalowych czy juwenaliowych sytuacjach zdarza się nam zagrać z próbą tuż przed koncertem. Tym razem też miało tak być ale udało nam się tak rozwiązać sprawy logistycznie, że mogliśmy dojechać na próbę przed południem. I dobrze. Miała być 01V96 + 2 x ADAT, nota bene ADA 8000 Behringera. I wszystko byłoby super, kabelki podłączone do ADATa, tyle że sygnał nie wchodził. Zacząłem grzebać w patchach, coś mnie jednak tknęło I zajrzałem na tył konsoli. Panowie nie widzieli, że żeby to działało, potrzebne były swiatłowody. Pojechali więc do jakiejś galerii ze sklepem RTV i udało im się je kupić, a my w tym czasie poszliśmy na piwko.

 

[img:1]

 

Mówisz, że ponad połowa miejsc daje Ci do dyspozycji konsoletę Behringer X32. Odpowiada Ci praca z nią?

Kiedy X32 pojawiła się na rynku, nastąpiła rewolucja albo raczej ewolucja, szczególnie w lokalach na 200 czy 300 osób. Skończyło się rzeźbienie na niesprawnych, starych analogach i walka z niesprawnymi peryferiami. Wreszcie można było zająć się realizacją, a nie tym żeby w ogóle zagrać, co kilka razy mi się zdarzyło. X32 od razu mi podszedł - prosty, przejrzysty mikser, jest w nim wszystko co potrzebne.

 

Masz może w planach zakup swojej konsolety X32? Jeśli tak, to którą wersję byś wybrał?

Mam. Chcę kupić wersję X AIR XR18. Mam zamiar mieć ją w pogotowiu, gdyby coś się wydarzyło czy pojawiłby się jakiś poważny problem z lokalną konsoletą. Małe i wystarczająco funkcjonalne urządzenie, żeby zrobić najważniejsze rzeczy, kiedy zajdzie taka potrzeba. I nie zabiera zbyt wiele miejsca w aucie.

 

Jakie cechy wg Ciebie powinna mieć konsoleta riderowa?

To pytanie, na które trudno obiektywnie odpowiedzieć. Dla jednych najważniejsze będą preampy, dla innych ergonomia pracy, a inni skupiają się tylko na pluginach. Wiele zależy od tego, co realizujemy i z jaką muzyką jedziemy w trasę. Ja najbardziej stawiam na ergonomię pracy i elastyczność oprogramowania. Konsoleta riderowa to dla mnie taka, która spełnia wszystkie podstawowe kryteria potrzebne do zrealizowania koncertu i równocześnie szybko i intuicyjnie się na niej pracuje. Z reguły najbardziej popularne miksery stają się riderowymi lub odwrotnie.

 

Czy X32 ma jakieś wyjątkowe cechy, które wyróżniają ją na tle konkurencji?

Kolory? Hehe. Behringer zawsze lubił kolorowe przyciski. X32 to mikser low budget’owy, który posiada wszystko, co potrzebne jest do pracy. To zdecydowanie wyróżniało tą konsolę od innych w momencie, kiedy ukazała się na rynku. Zaraz posypią się gromy, że małe cyfrowe konsolety 01V96 czy LS9 16 były na rynku wcześniej, jednak coś przyczyniło się do sukcesu X32. Może cena vs możliwości? Sam jej sukces ją wyróżnia.

 

[img:2]

 

Jakie masz priorytety przy realizacji koncertu i jak duży wpływ na brzmienie ma wg Ciebie konsoleta?

Oczywiście, że konsoleta i użyte w niej preampy mają wpływ, ale wiadomo, że na całość brzmienia składa się wiele elementów: sprzęt zespołu, jego umiejętności, mikrofony, kable, procesor, fronty, ich wystrojenie oraz miejsce, gdzie gramy i realizator. Gdyby to wszystko zmieścić w 100%, to na każdy z tych elementów przypada max po kilkanaście procent; na tyle oceniam wpływ brzmienia konsoli na koncert. Moim priorytetem jest to, żeby zrealizować maksymalnie dobrze sztukę na tym, co zastanę (co spełnia rider), mając w pamięci to, że ludzie zapłacili za bilet.

 

Jak oceniasz wbudowane algorytmy efektowe, również pluginy emulujące stare analogowe urządzenia?

Używam głownie pluginow pogłosowych i delaya. Korzystam z tego kompresora, który znajduje się na pokładzie, choć nie powiem, że nie bawiłem się kompresorami, które emulują oryginalne urządzenia. Jeśli chodzi o efekty typu reverb, to są bardzo plastyczne. Nie zauważyłem, żebym nie mógł z nimi zrobić czegoś, co potrzebne jest mi do realizacji.

 

Korzystasz z zewnętrznych urządzeń?

Nie korzystam. Chyba że masz na myśli tablet.

 

Behringer X32 współpracuje z aplikacjami dla systemów iOS i Android. Jak często ich używasz?

Lubię aplikację na Windowsa, na iPada, nawet na Andka. Co jakiś czas ich używam. Na tablecie z Win pracuje się inaczej niż na iPadzie, ale jakoś bardziej mi odpowiada w tej wersji. IPada używam raczej do innych mikserów. Pracuję na aplikacjach głównie w sytuacjach eventowych. Raz zdarzyło mi się w Czechach zrobić duży gig z iPada. Wiadomo, że wygody nie ma, ale da się to zrobić. W obecnych czasach jakoś trudno mi sobie wyobrazić powrót do chwil, kiedy nie było takiej możliwości. Sterowanie z tabletu to duży plus dla każdego miksera. Kiedyś człowiek musiał się nabiegać tam i z powrotem, jeśli realizacja nie była ze środka sali, a teraz jeśli jest taka potrzeba, można postawić sobie mikser nawet za ścianą.

 

Czy warto wybrać X32 jako narzędzie pracy?

Warto. Pracuje się na tym świetnie. Nigdy mnie X32 nie zawiódł, a robię na tych mikserach kilkadziesiąt sztuk rocznie. Nawet teraz pisząc te słowa siedzę za sterami X32 w wersji Compact + S16. Jeśli ktoś proponuje mi taki zestaw, to nigdy nie odmawiam. Spełnia wszystkie moje potrzeby.

Za tydzień gram na festiwalu, gdzie każdy z trzech zespołów ma swojego Behrego. Można powiedzieć, że będzie to festwial na cztery Behringery, trzy na froncie, jeden na monitorze.

 

Jak oceniasz miejsce, do którego doszedłeś jako realizator i jakie masz dalsze plany?

W tej pracy nie ma nigdy miejsca, z którego nie można by pójść dalej. Tegoroczne plany to trasa zimowo wiosenna Percivala z muzyką do gry Wiedźmin, potem standardowo plenery I festiwale, jesienna trasa Końca Świata plus dłubanie w studio.

 

Dziękuję za rozmowę i życzę powodzenia w dalszych realizacjach.

 

Pozostałe wywiady
"Gigantyczne" zmagania z nagłośnieniem Junior Eurowizja 2022 Jak nagłośnić tak duży festiwal jak Eurowizja Junior i to jeszcze 5000 km od Polski? Zapraszamy do wywiadu z Jerzym Taborowskim - szefem agencji LETUS GigantSound, który ujawnia szczegóły tej "gigantycznej" operacji. Dobre praktyki w masteringu? Posłuchaj eksperta: Magdalena Piotrowska W dzisiejszym odcinku usłyszymy o dobrych zasadach, jakimi warto kierować się w pracy masteringowca. Prosto z Soundedit Magdalena Piotrowska dzieli się swoim doświadczeniem, które zdobywała latami m.in od takich inżynierów masteringu jak... Cała prawda o De Mono wg Marka Kościkiewicza (premiera) Marek Kościkiewicz to artysta, o którym można śmiało napisać „człowiek orkiestra”. Założyciel i pierwszy lider zespołu De Mono. Autor muzyki i tekstów do największych hitów tej, zasłużonej dla polskiej muzyki, formacji. Co to jest Mastering? Kto to jest Grzegorz Piwkowski? Grzegorz Piwkowski nie powinien być postacią anonimową dla nikogo, kto choć trochę interesuje się gałęzią branży proaudio, jaką jest mastering. Obecny na rynku od niemal 30 lat, wielokrotnie nagradzany złotymi i platynowymi płytami... Gra i trąbi zespół Kombi - i to już 45 lat! Zespół Kombi świętuje w tym roku 45-lecie swego istnienia. Jednym z głównych punktów obchodów tej rocznicy będzie nowy album grupy „Minerał życia”, którego premiera będzie mieć miejsce 26 listopada. Podczas rozmowy z Sławomirem Łosowskim... Człowiek, którego należy mieć na radarze... Marek Walaszek - wystarczy spojrzeć na listę dotychczasowych jego osiągnięć, by odnieść wrażenie, iż jest on osobą sięgającą po sukces naprawdę wysoko. Wielokrotnie nagradzany złotem oraz platyną zarówno za produkcje muzyczne, jak i... Tworzysz muzykę? Posłuchaj eksperta Wojtek Olszak należy do osób, których słucha się z nieskrywaną ciekawością. Jest kompozytorem, realizatorem nagrań, właścicielem studia Woobie Doobie i producentem muzycznym w jednym. Spod jego "ucha" powstało wiele multiplatynowych... Video wywiad z założycielami firmy Polsound na 30-lecie działalności Wywiad z ojcami założycielami firmy Polsound-Wojciechem Puczyńskim i Jackiem Karałowem, która obchodzi 30 lecie swojej działalności. Była to doskonała okazja do poznania polskich realiów lat 80-tych. Zapraszam na wywiad
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz