ISE 2015: Roland M-5000, mikser live o nieskończonych możliwościach konfiguracji...
Poza debiutującymi przełącznikami matrycowymi serii XS na stoisku Rolanda podczas ISE 2015 zaprezentowano również najnowszą, innowacyjną konsolę cyfrową M-5000. Jest to pierwszy cyfrowy mikser firmy wykorzystujący najnowszą technologię O.H.R.C.A. (Open High Resolution Configurable Architecture) umożliwiającą dowolną konfigurację wszystkich 128 torów audio.
Z nowym M-5000 realizatorzy nie są więc ograniczeni do limitowanych ilości wejść i wyjść, a mogą dowolnie zaprojektować je zgodnie ze swoimi potrzebami.
128 torów audio w mikserze może być skonfigurowane do dowolnej ilości kanałów wejściowych, sendów aux, submiksów czy wyjść matrycowych, a wszystko to w cyfrowej jakości 96 kHz/24-bit. Praktycznie nieograniczone możliwości konfiguracji oraz bogaty zestaw funkcji czynią nowe dzieło Rolanda idealnym dla zróżnicowanych aplikacji estradowych, monitorowych i transmisyjnych.
Do potężnej adaptacyjności miksera przyczynia się ponadto zdolność obsługi do 300 wejść i 296 wyjść przy 96 kHz oraz aż 460 wejść i 486 wyjść przy 48 kHz: każde z wejść może być wewnętrznie skierowane do dowolnej ilości wyjść bez konieczności przechodzenia przez kanał miksujący. Co więcej, M-5000 oferuje dwa porty rozszerzeń do obsługi protokołów sieciowych Dante, MADI i Waves Sound Grid oraz oczywiście autorskiego protokołu firmy REAC.
Każdy ze 128 torów audio oferuje pełen zestaw narzędzi obróbki dźwięku, wliczając w to 4-pasmowe korektory, dwa procesory dynamiki, w pełni konfigurowalne w milisekundach, jednostkach odległości lub klatkach, opóźnienie oraz osiem stereofonicznych procesorów efektów bazujących na klasycznych efektach Roland i BOSS i łącznie 32 31-pasmowe korektory graficzne przełączalne do parametrycznego trybu ośmiopasmowego.
W kwestii fizycznych połączeń, M-5000 oferuje 16 wejść analogowych z funkcją interfejsu audio 16x16 oraz cyfrowe porty AES/EBU. Dla aplikacji, gdzie 16 wejść nie wystarcza, z pomocą przychodzą dedykowane stagebox’y Roland obsługujące protokół REAC. Poza stagebox’ami, producent oferuje również systemy monitoringu oraz rejestratory – wszystkie one łączą się z mikserem pojedynczą skrętką.
Główne cechy i funkcje konsoli M-5000:
- Obsuga do 300 wejść i 296 wyjść przy 96 kHz (460 x 456 przy 48 kHz)
- Dedykowane procesor DSP dla każdego toru, w tym 4-pasmowy korektor, dwa procesory dynamiki, opóźnienie
- 32 dowolnie przypisywalne 31-pasmowe korektory graficzne
- Osiem stereofonicznych procesorów efektów
- 28 suwaków w czterech bankach
- Funkcja Mix-Minus
- 24 grupy DCA z funkcją DCA Spill
- Osiem grup wyciszenia
- Interfejs audio 16 x 16
- Dwa porty rozszerzeniowe dla kart MADI, Dante, SoundGrid i REAC
- Łączność REAC ze stagebox’ami, systemami monitoringu i rejestratorami Roland
- Komunikacja z innymi konsolami Roland, jak M-480 czy M-300 w trybie master/slave.
- Trzy niezależne tory talkback
- Możliwość przyłączenia dodatkowych powierzchni kontrolnych poprzez RS-232C, MIDI, GPIO, LAN
- Zdalna kontrola z laptopa i iPada
- Suma z obsugą 5.1 surround, LCR i LR z wbudowaną funkcją surround panning i stereo downmix.