W STUDIU - Planowanie sesji, przygotowanie do zgrania i wyważanie zgrania  cz.16

W STUDIU - Planowanie sesji, przygotowanie do zgrania i wyważanie zgrania cz.16

21 czerwca 2013, 06:00

[img:1]

Planowanie sesji

  • Podczas sesji masz dużo do zapamiętania, sporządź więc arkusz opisowy do każdego utworu z informacjami dotyczącymi rozmieszczenia instrumentów na śladach itp.
  • Najpierw nagraj sekcję rytmiczną: perkusję, gitarę basową i gitarę rytmiczną.
  • Następnie dodaj wokale, solówki i pozostałe instrumenty.
  • Ustal, kiedy dodasz efekty - podczas zgrania, czy też jeszcze podczas nagrywania materiału na śladach. Jeśli to możliwe, zachowaj na taśmie oryginalny, czysty sygnał, co pozwoli ci na swobodę przy ponownym miksowaniu w przyszłości!
  • Podczas nagrywania wokalu dowiedz się, jakie instrumenty są najbardziej potrzebne wokaliście w odsłuchu słuchawkowym.

Przygotowanie do zgrania

  • Na samym początku wszystko wyzeruj:
  • Wszystkie wysyłki Aux ustaw w położeniu zerowym. Wszystkie regulatory korekcji ustaw w położeniu neutralnym.
  • Wszystkie tłumiki ustaw w dolnym położeniu.
  • Wyciśnij wszystkie przyciski komutacyjne.

Wykorzystaj odpowiednio grupy:

  • Utwórz grupy dla wszystkich powiązanych ze sobą źródeł dźwięku.
  • Zgrupuj całość perkusji na grupę stereo.
  • Zastanów się nad pogrupowaniem wokali towarzyszących (chórków).
  • Pogrupuj współbrzmiące ze sobą syntezatory.

Pomiary

  • Przy użyciu systemu PFL ustaw optymalnie czułość wejściową (gain) dla każdego kanału.
  • Podczas pomiaru na PFL miernik powinien się wychylać do żółtego pola; lekkie pobłyskiwanie czerwonego zakresu jest dopuszczalne.
  • Sprawdź, czy wszystkie urządzenia efektowe są prawidłowo wysterowane.
  • Jeśli istnieje funkcja Solo In Place, sprawdź przy jej użyciu poszczególne kanały z ich właściwymi ustawieniami poziomu i panoramy.

Wyważanie zgrania

Jeśli nie masz zbyt wielkiego doświadczenia w miksowaniu, możesz zacząć od wyważenia ze sobą perkusji i basu, po czym przejść do wokalu i pozostałych instrumentów. Nie obawiaj się używania korekcji i efektów, jeśli twoje wyjściowe brzmienie jest niezbyt dobre.

  • Sprawdź poprawność brzmienia przy odsłuchu mono; sprawdź, czy nie występują problemy z prawidłowością fazy.
  • Ustaw centralnie w panoramie perkusję, bas i wokal solowy; ustabilizuje to całość brzmienia.
  • Rozmieść pozostałe instrumenty po całej panoramie, włącznie z wokalami towarzyszącymi.
  • Zastosuj korekcję, jeśli to konieczne.
  • Dodaj teraz efekty stereofoniczne, jeśli są potrzebne, stwarzając w ten sposób wrażenie głębi i przestrzeni.
  • Sprawdź wyważenie ostatecznego brzmienia słuchając go z sąsiedniego pomieszczenia przez uchylone drzwi: z wielu powodów często okazuje się wówczas, że wokal jest za cichy lub za głośny.

Sugestie i sposoby:

  • Czyść głowice magnetofonów analogowych przed każdą sesją. Używaj bawełnianych tamponów, umoczonych w alkoholu izopropylowym.
  • Sprawdzaj strój instrumentów przed każdym nagraniem, ponieważ ma on tendencje do zmian w miarę nagrzewania się pomieszczenia.
  • Zrób ekran przeciwwietrzny z odpowiedniego materiału napiętego na drucianej ramce. Zmniejszy on wpływ uderzeń powietrza przy głoskach wybuchowych.
  • Nie oszczędzaj na przewodach i złączach; mogą być źródłem zakłóceń.
Copyright © INFOMUSIC 2024