Test: LD Systems MAUI 28 G3

Kompaktowy, kolumnowy system nagłośnieniowy Autor: Piotr Sadłoń • 9 października 2023
LD Systems MAUI 28 G36.599 zł
9 października 2023 09:28
Piotr Sadłoń INFOMUSIC.PL Dostarczył ADAM HALL Group GmbH ADAM HALL Group GmbH tel: +48 732 350 711 www.adamhall.com

[img:1:R] Tak jak w kwestiach studyjnych, gdzie spora część produkcji muzycznych z dużych i świetnie wyposażonych studiów przeniosła się obecnie do małych, domowych studiów nagrań, podobnie możemy obserwować tendencję w kwestiach nagłośnienia.

Oczywiście, duże festiwale, koncerty na świeżym powietrzu, w halach sportowych, czy salach koncertowych wciąż pozostają domeną profesjonalnych firm nagłośnieniowych lub firm wynajmujących sprzęt, jednakże koncerty klubowe, a nawet niewielkie występy plenerowe często pozwalają wykonawcom samodzielnie zadbać o techniczne aspekty nagłośnienia. I tutaj wybór jest przeogromny, a wśród nich do rywalizacji o klienta staje bohater naszej prezentacji, czyli kolumnowy, pełnopasmowy, aktywny system przenośny marki LD Systems – MAUI 28 G3

LD Systems MAUI 28 G3 spis treści:

 

Coraz częściej artyści dysponujący odpowiednim sprzętem, który jednak nie wymaga tak dużych nakładów finansowych jak firmy nagłośnieniowe, mogą obsłużyć swoje własne nagłośnienie. Mobilni DJ-e, zespoły weselne/eventowe, kapele coverowe i inni wykonawcy, którzy często występują na żywo, coraz częściej posiadają sprzęt nagłośnieniowy, który umożliwia im obsługę dźwięku na mniejszych imprezach.

 

[img:9]

Ogólna charakterystyka MAUI 28

To system kolumnowy, czyli subbas plus dwie nadstawki w formie kolumn, nakładane jedna na drugą. Aktualnie jest to już 3 wersja tego systemu (stąd G3 w nazwie), który już odniósł spory sukces – a skoro coś jest dobre, nie ma sensu tego wycofywać, ale warto (nawet trzeba) od czasu do czasu trochę unowocześnić czy uaktualnić. W tym przypadku w stosunku do wersji G2 zmieniono dwa 8-calowe głośniki w subbasie na jeden 12-calowy (z 3-calową cewką i długim skokiem 30 mm), zmieniono też przetworniki średniotonowe z szesnastu 3-calowych na dwanaście 3,5-calowych. Pozostały – jak w MAUI 28 G2 – dwa wysokotonowe przetworniki 1-calowe, ale w G3 współpracujące z unowocześnionym asymetrycznym, profilowanym falowodem. Efektem tego jest dyspersja 120 stopni w poziomie i 30 stopni w pionie.

 

MAUI 28 G3

[img:13]

 

Subwoofer

Jak już wspomniałem w subwooferze pracuje jeden 12-calowy głośnik z 3-calową cewką i magnesem ferrytowym, w obudowie bass-reflex, przeprojektowanej tak, żeby zapewnić głośniejszy i „głębszy” bas. Odpowiadają za to nowe elipsoidalne porty bass-reflex, znacznie redukujące szumy przepływu powietrza. Dostawienie drugiego takiego subba (nazywanego teraz nie „SLAVE”, ale „FOLLOWER”), skierowanego do przodu dodaje dodatkowe 6 dB basu do systemu. Jeśli jednak bardziej niż na wzmocnieniu basu z przodu zależy nam na zmniejszenie jego emisji do tyłu, ten dodatkowy sub wystarczy obrócić o 180 stopni (oczywiście nie w pionie, ale w poziomie) i aktywować z tyłu subwoofera ustawienie kardioidalne. Spowoduje to zmniejszenie poziomu ciśnienia dźwięku w zakresie niskich częstotliwości do 15 dB z tyłu systemu. Ale to nie wszystko - ustawienie kardioidalne ma również pozytywny efekt „uboczny” w postaci wzmocnienia niskich tonów o 2 do 3 dB z przodu systemu. Dodatkowo dzięki funkcji automatycznej detekcji kolumn, subwoofer automatycznie włączy tryb "FOLLOWER" po odłączeniu modułu kolumny i odpowiednio dostosuje ustawienia DSP. Waga subwoofera to tylko niespełna 23 kg, a dolna częstotliwość graniczna wynosi 37 Hz.

 

[img:6]

[img:14]

[img:16]

 

Kolumna

Za odtwarzanie średnich i wysokich częstotliwości odpowiadają dwa zestawy głośnikowe wykonane w formie kolumny, które montuje się bezpośrednio na subbasie – zlicowane z jego przednią krawędzią – jeden na drugim. Zestawy te mają obudowy wykonane z aluminium malowanego proszkowo na czarno, w których zamontowano: 6 przetworników 3,5-calowych w dolnej i kolejne sześć takich samych plus dwa drivery 1-calowe w górnej. Inżynierowie LD Systems zadbali również o filtr zwrotnicy między głośnikami średniotonowymi i wysokotonowymi. Celem było zmniejszenie zniekształceń harmonicznych i zakłóceń, aby dźwięk był jeszcze bardziej przejrzysty, żywy i mocny.

[img:11]

Unikalną cechą kolumn jest pasywna konstrukcja kardioidalna, oferująca kontrolowaną dyspersję dźwięku w zakresie niskich i średnich tonów. Dzięki swojej wyjątkowej konstrukcji kolumna oferuje kardioidalną charakterystykę dyspersji i zapewnia 18 dB tłumienia z tyłu w zakresie od 100 Hz do 1 kHz. Uzyskano to dzięki zastosowaniu pianki tłumiącej za głośnikami wysokotonowymi i średniotonowymi w samej kolumnie oraz dzięki precyzyjnym wycięciom w aluminiowej obudowie kolumny. 

Asymetryczna dyspersja falowodu przetworników wysokich częstotliwości w płaszczyźnie wertykalnej, wynoszą 30 stopni sprawia, że ograniczona jest emisja dźwięków do góry (np. w stronę sufitu), zaś rozszerzona w dół, tak aby zapewnić równomierne pokrycie nawet przy umieszczeniu systemu MAUI 28 G3 na podwyższeniu (np. na scenie). Wysokość całego systemu mid-high to 154 cm (przy szerokości 10 cm i głębokości 13,5 cm) przy wadze 12,6 kg.

Część średnio-wysokotonowa jest w zasadzie bezobsługowa – wystarczy zamontować ją na subwooferze i na tym kończy się nasze zadanie. Połączenia sygnałowe między kolumnami a subbasem, oraz między jedną a drugą kolumną realizowane są za pomocą wielostykowych złączy własnego projektu, zapewniających nie tylko pewne połączenia elektryczne, ale również solidne połączenie mechaniczne. Cała obsługa systemu skupia się natomiast na tylnej ściance subwoofera.

 

Złącza i regulatory

Niepodłączony do prądu sub wygląda dość enigmatycznie – oprócz gniazda kabla zasilającego i wyłącznika zasilania u dołu zestawu widzimy dość ascetyczny panel, na którym znajdują się dwa regulatory, dwa przyciski oraz pięć gniazd. Z tego zestawu opisane są (na pierwszy rzut oka) tylko gniazda – dwa typu combo-XLR jako IN L i R, dwa męskie XLRy jako THRU L i R oraz kolejne męskie XLR opisane jako SUB OUT. Oprócz tego są dwa piktogramy prezentujące ustawienie dwóch subów w konfiguracji CARDIOID On i CARDIOID OFF. Nieco więcej informacji pojawia się pod włączeniu zasilania, bowiem panel kryje w sobie również małe wyświetlacze LCD. I tak nad regulatorami pojawiają się napisy „MAIN” (z lewej) i SUB (z prawej), poniżej ich napis „POWER” informujący o załączeniu zasilania, zaś pod jednym przyciskiem „HOLD TO LINK” ze znaczkiem Bluetooth, co ma na celu poinformowanie nas w jaki sposób można sparować system z urządzeniem wyposażonym w to łącze. Drugi przycisk ujawnia swój opis w momencie odłączenia kolumn (CARDIOID ON i OFF), a oprócz wyświetlanego napisu POWER na panelu mogą jeszcze pojawić się: PROTECT, LIMIT, SIGNAL i/lub SLAVE.

[img:15]

[img:5]

[img:7]

 

Obsługa jest więc bardzo prosta – jeśli mamy pojedynczy system wręcz banalna: wystarczy podłączyć kable sygnałowe, np. z miksera do wejść L i R, włączyć zasilanie i wyregulować głośność całego systemu (MAIN) oraz proporcję basu w sygnale (SUB). Gdy chcemy dołączyć dodatkowy subbas podłączamy kabel sygnałowy do wyjścia SUB OUT i przyciskiem CARDIOID ustalamy czy dodatkowy subbas ma nam zapewnić dyspersję kardioidalną (ON) czy po prostu „dołożyć” basu (OFF). Oczywiście w przypadku gdy mamy dwa systemu MAUI 28 G3 pracujące w układzie stereo sygnał z lewego kanału miksera podajemy na JEDNO tylko wejście pierwszego MAUI 28 G3, a sygnał kanału prawego również na tylko JEDNE wejście drugiego systemu MAUI 28 G3. Wszystko zresztą jest „elegancko” opisane w instrukcji użytkowania, tak że w zasadzie każdy powinien sobie bez problemu poradzić z obsługą MAUI 28 G3.

 

Słuchamy i mierzymy

Skoro już bez większych problemów podłączyliśmy system do źródła dźwięku, to czas najwyższy posłuchać jak gra. No cóż, tutaj też nie ma się bardzo nad czym rozwodzić, bowiem MAUI 28 G3 gra po prostu naprawdę dobrze. Brzmienie jest zrównoważone, bez żadnych pasm wybijających się zbytnio, co może świadczyć, że charakterystyka amplitudowa ma w miarę płaski przebieg (sprawdzimy!). Oczywiście jest to źródło liniowe (a w zasadzie kombinowane punktowo-liniowe – punktowe w zakresie niskich częstotliwości, a liniowe głównie w paśmie średnim), toteż słuchanie – jak również i mierzenie – w odległości 1 czy 2 metrów mija się z celem. Stając 4-5 m jesteśmy już w takim obszarze, w którym uzyskujemy wyrównane brzmienie całego systemu. 

 

[img:8]
 

MAUI 28 G3 gra faktycznie szeroko – w płaszczyźnie horyzontalnej – więc pokrycie nagłaśnianej przestrzeni jest naprawdę pokaźne, nawet przy pojedynczym systemie. Zobaczmy w takim razie czy wrażenia słuchowe korelują z pomiarami. 

Jeśli spojrzymy na wykres funkcji przejścia (transfer function) zauważymy, że faktycznie ma ona dość płaski przebieg, z delikatnym sukcesywnym podbiciem najwyższych częstotliwości (powyżej 10 kHz) i lekkim podcięciem średnicy w okolicy 1,2 kHz i 700 Hz. Charakterystyka fazowa jest również stosunkowo płaska w zakresie wysokiego środka i góry (powyżej 600 Hz). Przy ustawieniu obu regulatorów „na godzinę dwunastą” podbicie niskich częstotliwości (poniżej 120 Hz) wynosi ok. 10 dB w stosunku do średnicy.

 

[img:2]
Wykres funkcji przejścia

 

Podbijając bas maksymalnie (regulator SUB na maxa) uzyskujemy podbicie basu o prawie 20 dB, natomiast skręcając SUB na minimum mamy w miarę płaską charakterystykę od ok. 90 Hz w górę. 

 

[img:12]
Proporcje ustawienia głośności subwoofera systemu MAUI 28 G3 – na minimum, 0 dB i maksimum mocy

 

Spójrzmy jeszcze na kierunkowość MAUI 28 G3 – widzimy charakterystyki w osi oraz pod kątem 45, 60 i 90 stopni w stosunku do osi. Jak widać na granicy 120-stopniowej dyspersji spadek poziomu sygnału w zakresie średnich i wysokich częstotliwości (powyżej 1 kHz) wynosi od 5 do nawet 10 dB.

 

[img:3]
Wykres kierunkowości

 

Ostatni wykres to charakterystyki poszczególnych składowych (głośników) systemu – subbasu, głośników 3,5-calowych i 1-calowych driverów. Jak widać punkt podziału miedzy subem a kolumnową nadstawką wynosi ok. 200 Hz, zaś podział między pasmem średnim a wysokim to około 1,2 kHz.

 

[img:4]
Wykres charakterystyki poszczególnych składowych systemu

 

Podsumujmy

MAUI 28 G3 jest prawdziwym wielofunkcyjnym, a przy tym stosunkowo kompaktowym systemem nagłośnieniowym dla DJ-ów, zespołów, klubów, małych firm nagłośnieniowych itp. Dzięki technologii Bluetooth 5.0 i kodowaniu AAC ten kolumnowy system PA staje się jeszcze bardziej wszechstronny. Zarówno transport, jak i montaż systemu jest bardzo łatwy, a  niewidoczne połączenia miedzy elementami zapewniają dużą stabilność zarówno połączenia, jak i całej konstrukcji. To wszystko czyni MAUI 28 G3 marki LD Systems łakomym kąskiem dla wyżej wymienionych potencjalnych użytkowników.

 

Zobacz także: LD Systems MAUI 28 G3 na targach NAMM'23

 

Zobacz także: LD Systems MAUI G3 na targach PL+S'23

 

Gdzie kupić?

LD Systems LD Systems www.ld-systems.com

Dystrybucja w Polsce:

Sklepy muzyczne > LD Systems rozwiń listę sklepów

reklama
Copyright © INFOMUSIC 2018
Szanowny Czytelniku
 
 
Aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać Ci coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na lepsze dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Poufność danych jest dla INFOMUSIC.PL niezwykle ważna i chcemy, aby każdy użytkownik portalu wiedział, w jaki sposób je przetwarzamy. Dlatego sporządziliśmy Politykę prywatności, która opisuje sposób ochrony i przetwarzania Twoich danych osobowych. 
 
 
25 maja 2018 roku zaczęło obowiązywać Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (określane jako "RODO", "ORODO", "GDPR" lub "Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować Cię o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich będzie się to odbywało po dniu 25 maja 2018 roku. Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
 
Kto jest administratorem Twoich danych osobowych?
 
Administratorem, czyli podmiotem decydującym o tym, jak będą wykorzystywane Twoje dane osobowe, jest INFOMUSIC. Rejestr firm: INFOMUSIC z siedzibą w Gdańsku przy ul. Zielona 20/14  80-746 Gdańsk, Nr ewidencyjny: 112588, Numer VAT: NIP PL 584 2259505, REGON 192 886 210.  Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w naszej Polityce prywatności 
 
 
Jakie dane są przetwarzane ?
 
Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, w tym stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności udostępnianych przez INFOMUSIC,w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez nas oraz naszych Zaufanych Partnerów.
 
Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych osobowych?
Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych osobowych w celu świadczenia usług, w tym dopasowywania ich do Twoich zainteresowań, analizowania ich i doskonalania oraz zapewniania ich bezpieczeństwa jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie. Taką podstawą prawną dla pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. 
 
Komu udostepniamy Twoje dane osobowe?
 
Twoje dane mogą być udostępniane w ramach grupy portali INFOMUSIC.PL. Zgodnie z obowiązującym prawem Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie, np. agencjom marketingowym, podwykonawcom naszych usług oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa np. sądom lub organom ścigania – oczywiście tylko gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną. 
 
Pełna treść w polityce prywatności
 
Gdzie przechowujemy Twoje dane?
Zebrane dane osobowe przechowujemy na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego („EOG”), ale mogą one być także przesyłane do kraju spoza tego obszaru i tam przetwarzane. 

 
Jakie masz prawa?
 
Prawo dostępu do danych:  
W każdej chwili masz prawo zażądać informacji o tym, które Twoje dane osobowe przechowujemy. Aby to zrobić, skontaktuj się z INFOMUSIC.PL– otrzymasz te informacje pocztą e-mail. 
 
Prawo do poprawiania danych: 
Masz prawo zażądać poprawienia swoich danych osobowych, jeśli są one niepoprawne, a także do uzupełnienia niekompletnych danych.  Jeśli masz konto w INFOMUSIC.PL lub konto portalach grupy INFOMUSIC.PL, możesz edytować swoje dane osobowe na stronie swojego konta. 
 
Szczegółowe informacje dotyczące Twoich praw znajdują się w Polityce prywatności 
 
Dlatego też proszę naciśnij przycisk „ZGADZAM SIĘ, PRZEJDŹ DO SERWISU" lub klikając na symbol "X" w górnym rogu tego oka, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych zbieranych w ramach korzystania przez ze mnie z Usług  INFOMUSIC, w tym ze stron internetowych, serwisów i innych funkcjonalności, udostępnianych zarówno w wersji "desktop", jak i "mobile", w tym także zbieranych w tzw. plikach cookies przez nas i naszych Zaufanych Partnerów, w celach marketingowych (w tym na ich analizowanie i profilowanie w celach marketingowych). Wyrażenie zgody jest dobrowolne i możesz ją w dowolnym momencie wycofać.
 
Pełny regulamin i Polityka prywatności znajduje sie pod poniższym linkiem. Prosimy o zapoznanie się z dokumentem. https://www.infomusic.pl/page/rodo 
 
Zgadzam się, przejdź do serwisu Nie teraz